V pátek 4. 4. se žáci 4. C ve Vlastivědném muzeu zúčastnili vzdělávacího programu Olomouc, moje město. Cílem programu bylo seznámit se s různými historickými etapami města a osobnostmi s nimi spojenými.
Program byl rozdělen na 4 období, kterými děti provázala vždy nějaká historická osoba spojená s pobytem v Olomouci. Ta jim zadala nějaký úkol, který musely ve skupinkách společně splnit.
První zastávkou byla středověká osada. Zde děti oslovil kníže Mojmír I., a požádal je, aby založily velkomoravskou osadu. Děti tak na interaktivních mapách musely z kostek osadu postavit, ale hlavně musely přemýšlet, kde bude nejvhodnější místo pro stavbu. Musely zohlednit např. bezpečí, zdroj vody apod.
Druhou zastávkou byl hrad. Zde je biskup Jindřich Zdík požádal o pomoc ve skriptoriu, protože mu chyběli písaři a on potřeboval pomoc s psaním krásných, ale velmi náročných iniciál. Děti se tak dozvěděly něco o středověkém vzdělání, výrobě a materiálu knih, kronikách i o tom, jak moc byly tehdy knihy ceněny.
Třetí zastávkou byla pevnost. Zde k dětem promluvila Marie Terezie, která apelovala na nutnost obrany města proti vpádu barbarských Prusů. Požádala je, aby postavily pevnost a bránily své město. Součástí tohoto úkolu byla potom i zkouška pevnosti staveb, kdy děti střílely do postavených hradeb a zkoumaly jejich slabá místa. Díky tomu se dozvěděly o vynálezu speciálního typu pevnějších hradeb – bastionu.
Poslední zastávkou bylo město. Tady k dětem nepromluvil nikdo jiný, než 1. prezident T. G. Masaryk, který je požádal, aby mu při příležitosti jeho podzimní návštěvy v roce 1921 ukázaly zajímavosti města. Děti tak musely připravit celodenní program hodný návštěvy prezidenta. Musely promyslet všechny detaily jeho návštěvy. V potaz musely vzít třeba i takové maličkosti, jako stravovací návyky a omezení.
Dětem se program moc líbil a určitě byl přínosem nejen pro jejich všeobecné historické znalosti, ale také znalosti historie města, v němž žijí. Jako bonus dostaly děti cestovatelský deník, jehož součástí byla i mapa opevnění Olomouce, které si mohou prohlédnout během jejich procházek městem.